[ Pobierz całość w formacie PDF ]
sce, a także innych wyznań religijnych (jeżeli dziecko styka się z nimi).
3. POZNAJ SZTUK PLASTYCZN I SAM JESTEM TWRC
Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku
przedszkolnym. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka:
jego emocje, rozwój intelektualny, zainteresowania... Ważne jest, aby zapewnić dziecku
możliwość swobodnej i twórczej wypowiedzi. W swych działaniach dziecko może natrafić
na problemy, w rozwiązywaniu których należy mu pozostawić możliwie dużo swobody.
Sprzyja to bowiem aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, re-
fleksyjności, pomysłowości.
Zadaniem nauczyciela jest umożliwianie poznawania otaczającej rzeczywistości,
uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk przyrodniczych, społecznych i odpowied-
nie zorganizowanie warsztatu pracy.
W przedstawionych treściach programowych uwzględniono podstawowe techniki pla-
styczne. Wykorzystywanie ich, wzbogacanie, łączenie z innymi uzależnione jest od inwencji
i pomysłowości tak nauczyciela, jak i dzieci.
Dziecko w czasie tworzenia powinno czuć się nieskrępowane tym, że może się pobru-
dzić. Zadbajmy o to, aby miało strój ochrony, zabezpieczmy stół i podłogę np. ceratami czy
gazetami. Warto pamiętać o tym, że dziecko powinno mieć czasem prawo wyboru: narzę-
dzi, materiałów i miejsca działalności plastycznej (nie zawsze musi to być stół).
134
Poziom I
1. Oglądanie obrazów i reprodukcji o tematyce bliskiej dzieciom.
2. Przyzwyczajanie się do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.
Tworzenie prac plastycznych na dowolne i zaproponowane tematy.
3. Próby nazywania swoich wytworów lub treści w nich zawartych.
4. Malowanie farbami kryjącymi farby plakatowe, klejowe:
a) rozwijanie ekspresji, śmiałości i płynności ruchów (duży format kartonu),
b) malowanie całą dłonią i palcami, operowanie plamą i kreską (stosowanie pędzli
o różnej grubości),
c) wykorzystywanie podstawowych kolorów o zdecydowanym odcieniu (jednorazowo
od 1 do 3 kolorów),
d) zamalowywanie dużych powierzchni kartonu stosunkowo gęstą farbą żłobienie
w wilgotnej farbie śladów (palcami, patyczkiem itp.)
5. Tworzenie kompozycji za pomocą odbijania (stemplowania), np. przekrojonym ziem-
niakiem, korkiem, gąbką, palcami, dłonią.
6. Rysowanie kredkami świecowymi, kredą (na asfalcie, kartonie rozprowadzanie linii,
plamy palcami), patykiem na ziemi tworzenie własnych kompozycji.
7. Lepienie z gliny, masy solnej i papierowej:
a) lepienie całymi dłońmi i palcami,
b) łączenie z materiałem przyrodniczym,
c) próby toczenia kulek, wałeczków.
8. Tworzenie kilkuelementowych kompozycji z materiału przyrodniczego, np. bukiety z li-
ści, patyczków, traw, suszonych kwiatów, układanie na tackach, talerzykach, np. owo-
ców, kolorowej fasoli, pestek owoców.
9. Naklejanie na karton gotowych elementów; próby sklejania ze sobą elementów papiero-
wych (np. jabłko, ogonek, listek; głowa misia, uszy, tułów, łapy).
10. Poznawanie właściwości papieru: różna grubość, faktura, podatność na darcie i ugniata-
nie; próby składania kartki w dowolny sposób.
Poziom II
1. Oglądanie zdjęć artystycznych, rzezb, wytworów sztuki ludowej w nawiązaniu do bli-
skich dzieciom treści.
2. Porównywanie kolorów ze znanymi dziecku rzeczami, próby określania stosunku emo-
cjonalnego do barwy (np. żółty ciepły, miły jak słoneczko albo: lubię kolor zielony, bo
przypomina mi trawę).
3. Wykorzystywanie szerszej palety barw podczas malowania. Malowanie na podłodze,
stoliku, przy sztalugach. Wykorzystywanie różnych powierzchni malarskich pod wzglę-
dem wielkości i faktury.
4. Próby regulowania nacisku dłoni i palców (napięcia mięśniowego) podczas rysowania
kredkami i grubymi flamastrami.
5. Próby tworzenia kompozycji rytmicznych przy pomocy stemplowania. Odciskanie róż-
nego rodzaju tworzywa przyrodniczego (np. liści, kamyków).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]