[ Pobierz całość w formacie PDF ]
garnca dobywszy (na co straż zdaleka patrzała) płaszczem go okryła. Z którym garncem pojmana
dana jest na męki, gdzie przyznała, że ciało Pańskie w garniec z żabą zakryła, żeby w proch to
obróciwszy według woli swojej, ktoby tak w ludziach jako i w inszym stworzeniu mogła czynić.
Naostatek trzeba wiedzieć, iż czarownice przystępując do stołu Pańskiego, mają ten zwyczaj, że
gdy mogą nieznacznie pod język nie na wierzch Sakrament biorą dla' tej przyczyny, ile się rozumieć
może, żeby lekarstwa na odstępstwo wiary nigdy nie dostąpiły, ani przez spowiedz, ani przez
przyjęcie Sakramentu. Powtóre, żeby tym łatwiej ciało Pańskie z ust mogły wyjąć dla swych
przeklętych zabobonów, ku więtszej obrazie Boga wszechmogącego. A przeto Plebani i inszy
kapłani którzy ludziom Sakrament rozdają, z wielką pilnością mają tego przestrzegać, żeby
białegłowy Sakrament przyjmowały odwinąwszy podwikę z przystojnym otworzeniem ust, i
wyciągnięciem języka. W czym im więtszą pilność kapłani czynią, tym więcej czarownic takim
sposobem postrzegajÄ….
Inszych rzeczy święconych do niezliczonych czarów zażywają, podczas jako się wysszej
powiedziało, obrazki woskowe, abo korzenia rozmaite pod przykrycie ołtarza kładą, które po tym
pod progiem zakopywają, żeby ten przechodząc dla którego czary włożono, uczarowany był. Co
wiela przykładów pokazałoby się, ale za pokazaniem więtszych czarów o mniejszych niemasz
wątpliwości.
6.Jak przydają bezpłodności
Czarownice przeszkodę czynią w władzy rodzajnej, tak w ludziach obojej płci, jako i w bydle, a
wszytko za Bożym dopuszczeniem. Przeszkoda ta bywa dwojaka, jedna wnętrzna, druga
zwierzchowna. Wnętrzną przeszkodę dwojakim sposobem czynią. Pierwszy sposób, gdy władzę
członka męskiego do rodzenia potrzebną zgoła odejmują. Czego nie ma żaden mieć za rzecz nie
podobną, ponieważ i ruchomość przyrodzoną w każdym członku odjąć mogą. Drugi sposób gdy [ ...
] duchom do rodzenia potrzebnym ścieżki do wypuszczania nasienia służące zatykają [...].
Zwierzchowną przeszkodę pod czas czynią, przez obrazki abo zadanie w pokarmie ziół pewnych,
podczas insze zewnętrzne rzeczy, jako na przykład przez kurze jądra, i onym podobne. Wierzyć
wszakże temu nie mamy, żeby niepotężność w mężczyznie te rzeczy sprawowały, ale raczej skryta
moc szatańska, ktorzy temu rzeczami czarownice mamiąc, jakoby one sprawowały, żeby ani
mężczyzna sprawy małżeńskiej odprawować ani białagłowa począć mogła, sami to tajemnym
sposobem sprawujÄ….
A nie bez przyczyny, że Pan Bóg na sprawę cielesną więcej przypadków dopuszcza, aniżeli na insze
sprawy ludzkie, ponieważ ona jest przez ktorą grzech pierworodny na wszystek naród ludzki
wylewa się. Jako i na węże, które do czarów sposobniejsze są, nad insze zwierzęta. Czego tak my
jako i inszy Inquisitorowie doszli, że przez węże, abo gadzinę im podobną, czary odprawowane
bywają. Pojmany abowiem jeden czarownik przyznał się, iż przez wiele lat niepłodność w ludziach
i w bydle przez czary swoje w pewnym domu czynił. Nider także powiada o niektórym czarowniku,
Stadlin przezwiskiem w Biskupstwie Lauzaneńskim pojmanym, który przyznał się, że w pewnym
domu, gdzie mąż z żoną współ mieszkali swymi czarami w żywocie żony siedmioro dziatek jedno
po drugim zabił, także zawsze przez wiele lat poronić niewiasta musiała. Toż uczynił w tymże
domu wszelkiemu bydłu płodnemu, z których żadne przez one wszystkie lata żywo płodu na świat
nie wypuściło. A gdy go ciągniono, żeby powiedział, jakim by to sposobem sprawił, powiedział: że
pod próg domowy zakopałem węża, który gdy będzie wyjęty płodność w domu mieszkającym
przywróci się. Co tak się stało, jako powiedział. Choć abowiem wąż nie był znaleziony, bo się już
był w proch obrócił, ziemię wszakże wszystką wyrzucił i tegoż roku żonie i bydłu wszystkiemu
płodność przywrócona była.
Drugi także przypadek w mieście Rychschofen, ledwie cztery lata przed tym trafił się. Była jedna
czarownica bardzo sławna, która dotknieniem samym, każdej godziny uczarować i poronienie
sprawić umiała. W tym mieście gdy żona człowieka jednego możnego płodem zastąpiła i dla
pilności około siebie babę przyjęła, upominała ją baba, żeby z zamku nie wychodziła, a osobliwie
żeby się rozmowy i obcowania z oną czarownicą strzegła. W kilka niedziel pani zapomniawszy
upomnienia wyszedłszy z zamku, szła do niektórych białychgłów na bankiet zgromadzonych dla
nawiedzenia, gdzie gdy troszeczkę usiadła, czarownica nadeszła i panią witając żywota się jej
obiema rękoma dotknęła i natychmiast pani poczuła dziecię z boleścią w żywocie obracające się.
Strwożona tedy do domu się wróciła i wszytko jako się działo babie opowiedziała, która z
narzekaniem zawołała mówiąc: Ach biedaż mnie, jużeście dziecię stracili. Co się tak przy
porodzeniu pokazało. Abowiem ani zupełnie poroniła, jedno z lekka sztuki głowy, rąk nóg, z siebie
wypuszczała. Srogie karanie za Bożym dopuszczeniem na męża jej, który takowe czarownice karać
i krzywd Boga swego na nich mścić się był powinien.
Był i w miasteczku Mersburg [...] niektóry młodzieniec tak uczarowany, że sprawy męskiej z żadną
białągłową oprócz jednej mieć nie mógł. Ten przedwiela ludzi powiedał, iż gdy chciał od niej odeść
i w inszej ziemi mieszkać, i już w drodze był, częstokroć w nocy się porywać i nazad wielkim
biegiem jakoby lecąc, wracać się musiał.
7. Jak członek wstydliwy odejmą
Iż też członki męskie odejmować zwykły, nie rzeczą samą wprawdzie, od ciała ludzkiego
odbierając je, ale nauką swą szatańską zmysły mamiąc, żeby ani widziane, ani dotknione być nie
mogły, przywiedzmy o tym jakie przykłady.
W mieście abowiem Rawenspurgu młodzieniec miłością jednej białejgłowy uwikłany był, którą
chcąc opuścić, stracił męski członek będąc omamiony, że niczego widzieć, ani dotknąć się nie
mógł, oprócz równego ciała. Zafrasowany tedy, wszedł do niektórej piwnice, żeby wina kupił, i
usiadłszy w niej na małą chwilę, niewieścię, która go tam nadeszła, przyczynę swego frasunku
powiedział, iże się nie inaczej z nim działo, rzeczą samą pokazował. Niewiasta ta pytała go,
jeżeliby miał jaką białągłowę w tym podejrzaną. Odpowiedział i owszem mam, a mianując ją
wszystko co się między nimi działo objawił. Na co ona rzekła: Potrzeba żebyś jeślić się prośby nie
powiodą, gwałtem jakim przymusił ją do przywrócenia zdrowia. Młodzieniec tedy, skoro się
zmierzchło, pilnował drogi, którą ona czarownica zwykła była chodzić, i zszedłszy się z nią, prosił
pilnie o przywrócenie zdrowia. A ona że jest nie winna, i ni o czym takim nie wie, poczęła
powiedać. Za czym młodzieniec skoczywszy do niej, wrzucił jej [...] ręcznik na szyję, i mocno
[ Pobierz całość w formacie PDF ]