[ Pobierz całość w formacie PDF ]

mieszczÄ… siÄ™ w
szkole "normalnej' - masowej. Pobyt w szkole tzw. masowej jest
dla
tych dzieci pasmem cierpień wywohjących albo zaburzenia nerwico-
we, albo niechęć wobec szkoty i nauki.
Nową propozycją kształcenia się na poziomie ponadpodstawowym
dla młodzieży o dysharmonijnym rozwoju i postępach w nauce jest
Ogólnokształcące Liceum Programów Indywidualnych w Gdańsku, w
którym każdy uczeń może zbudować sobie zindywidualizowany pro-
gram nauki odpowiadający jego potrzebom, możliwościom i ograni-
czeniom. W wypadku młodzieży dyslektycznej poszerzony jest o
terapiÄ™ pedagogicznÄ….
W sytuacji likwidowania zespolów korekcyjno-kompensacyjnych
Polskie Towarzystwo Dysleksji utworzyło Poradnię Diagnostyczno-
- TerapeutycznÄ… Polskiego Towarzystwa Dysleksji, gdzie bez
skiero-
wania i rejonizacji, z możliwością wyboru osób diagnozujących i
sprawujących opiekę terapeutyczną, rodzice mogą odptatnie uzyskać
pomoc dla swojego dziecka.
W przyszłości może powstać sieć tego typu poradni w caFym
kraju przy oddziatach PTD, obecnie funkcjonujÄ… tam punkty
konsulta-
cyjne.
114  115
6. Jak powinien przedstawiać się program zajęć terapeutycznych
dla dzieci z dysleksjÄ… rozwojowÄ…?
Programy terapeutyczne powinny mieć charakter indywidualny i
być budowane w oparciu o diagnozę potrzeb, możliwości i ograniczeń
danego, konkretnego dziecka. Z reguty w programach tych znajduje
siÄ™ oddziatywanie na procesy percepcyjne (percepcjÄ™ wzrokowÄ… i
percepcję słuchową), motorykę, lateralizację, orientację w schemacie
ciata i przestrzeni, integracjÄ™ percepcyjno-motorycznÄ…, mowÄ™,
czynno-
ści czytania i pisania. W dotychczasowych programach
realizowanych
w Polsce zbyt mafo miejsca poświęcano rozwijaniu integracji perce-
pcyjno-motorycznej, stymulowaniu motoryki dużej i funkcji
językowych
dzieci dyslektycznych. Szczególowy opis ćwiczeń zawierają publika-
cje, których spis zamieszczono na końcu tej książki.
7. Co oznacza termin'ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne'?
W ramach terapii pedagogicznej stosuje się zajęcia korekcyjno-
85
- kompensacyjne. Nazwa ta wskazuje na konieczność objęcia dziecka
dyslektycznego kompleksowym oddzialywaniem: 1) korekcyjnym -
ćwiczenie funkcji zaburzonych i 2) kompensacyjnym - ćwiczenie
funkcji nie zaburzonych, aby staly siÄ™ wsparciem dla funkcji
zaburzo-
nych, lub aby mogiy zastąpić je w razie potrzeby.
Całość oddziaływań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci
ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu obejmuje się
nazwÄ… terapii pedagogicznej.
Dawniej używano terminu "reedukacja', z którego zrezygnowano ze
względu na jego etymologię. Reedukować - znaczy przywracać utra-
cone umiejętności.
Dzieci z dysleksją rozwojową nigdy nie umialy czytać i pisać,
dlatego
termin oznaczający przywracanie utraconych umiejętności czytania i
pisania nie odpowiada określanemu zjawisku.
Najtrafniej termin'reedukacja' mógtby być zastosowany w
odniesieniu
do terapii aleksji czy dysleksji nabytej w ciągu życia, wskutek
uszko-
dzenia centralnego układu nerwowego.
Stosowany wobec dzieci z dysleksjÄ… rozwojowÄ… termin 'terapia
pedagogiczna" oznacza usuwanie ("leczenie") specjalistycznych
trud-
ności w czytaniu i pisaniu za pomocą metod pedagogicznych.
116
8. Czy trudności w czytaniu udaje się przezwyciężyć na drodze
terapii szybciej niż trudności w pisaniu?
Tak. Jak już wspomniano, rzadko się zdarza, by dziecko lepiej
pisało niż czytało, natomiast często spotykamy się z sytuacją odwrot-
nÄ…: dziecko czyta dobrze, lecz pisze niepoprawnie. Podobnie jest
i w
procesie terapii: szybciej i łatwiej osiągnąć postęp w czytaniu niż
przezwyciężyć btędy w pisaniu. Pomimo iż czytanie i pisanie ma to
samo podłoże neurofizjologiczne, jednak nieco inne są ich mechani-
zmy neuropsychologiczne.
Gdy dziecko opanuje kod (skojarzenia litera-gtoska) i nauczy siÄ™
strategii dekodowania wyrazów, jego technika czytania będzie stale
się doskonaliła. W przypadku pisania kodowanie słów jest znacznie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sloneczny.htw.pl