[ Pobierz całość w formacie PDF ]
odbywa si porozumienie w dyskusji:
" O co jestem bogatszy ?" - tutaj aktywno dziecka jest ogromna.
O przestrzeni edukacyjnej :
C. Freinet proponuje baz do wiadcze dziecka o charakterze pracowni.
W oryginalnym zamy le by o to osiem pracowni specjalistycznych przylegaj cych
do sali ogólnej, pracownie specjalistyczne zewn trzne, które obejmowa y
rodowisko przyrodnicze: ogród, warzywnik, sad, pole uprawne oraz
pomieszczenia na hodowl . Baza freintowska to laboratorium; to teatr, muzeum,
miasto, park itp.
41
O podr cznikach i rodkach dydaktycznych :
U.C. Freineta nie ma podr czników: swobodne teksty dzieci sk ada si
i opracowuje np. w klasowej drukarni. Freinet zrezygnowa z ksi ki jako ród a
wiedzy dziecka, ale stworzy bogat usystematyzowan kartotek materia ów
ród owych ( atlasy, encyklopedie itd.),( gazety, zbiory przyrodnicze itp.),( filmy,
zbiory przyrodnicze itp.).
O klimacie w klasie (grupie) :
U Freineta funkcjonuje zespó - wyznacza to regu y pracy, aktywno ci,
funkcji, kompetencji. Styl pracy demokratycznej .
opracowa a: mgr Wies awa Sztaba
Recenzja ksi ki Haliny Mystkowskiej „Rozwijanie mowy i my lenia dziecka
w wieku przedszkolnym."
Ksi ka ma na celu ukazanie g ównych kierunków metodycznych
w rozwijaniu mowy i my lenia dzieci w wieku przedszkolnym. Ukazuje ona
system oddzia ywania na psychik dziecka w warunkach ycia zbiorowego. Jest
ona przeznaczona dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i jest pomocna
w codziennej pracy nauczyciela. Pe ni ona funkcj poradnika metodycznego.
Zawiera wiele propozycji zabaw, zaj i wicze .
Ksi ka przynosi co wi cej oprócz pewnej sumy wiedzy praktycznej
z zakresu metodyki kszta cenia umys owego dzieci. czy ona metodyk
wychowania przedszkolnego z teoretyczn wiedz z dziedziny psychologii
rozwojowej dziecka. Tym samym nie tylko podaje wskazówki, jak kszta ci
i rozwija umys dziecka, lecz tak e wyja nia, dlaczego nale y to czyni w taki
w a nie, a nie inny sposób i uzasadnia twierdzenia, i mow i my lenie dziecka
nale y kszta towa cznie, we wzajemnym powi zaniu tych procesów.
Nie ulega w tpliwo ci, e skuteczno rozmaitych form i metod oddzia ywania
42
na dziecko w przedszkolu wzro nie, gdy nauczycielka b dzie je stosowa w pe ni
wiadomie, gdy potrafi jasno okre li cele i zadania. Dlatego w a nie ksi ka ta
stanowi tak cenn pozycj , wyró niaj ca si w ród publikacji z zakresu
wychowania przedszkolnego.
Mow s usznie nazwano narz dziem my lenia, poniewa s u y ona nie
tylko do wyra ania my li, ale za jej po rednictwem - w s owach i w zdaniach-
my l krystalizuje si i dokonuje.
W rozwijaniu mowy komunikacyjnej bardzo du rol odgrywa nauczyciel.
Ksi ka zawiera wiele przyk adów rozmów przeprowadzonych z dzie mi
w ró nym wieku przedszkolnym.
Moim zdaniem ta pozycja ksi kowa jest bardzo cennym materia em dla
nauczycieli przedszkola. Polecam j wszystkim tym kole ankom, które jej nie
znaj , a je li znaj to zapewniam, e warto czasami do niej wróci .
Opracowa a: mgr Katarzyna Królikowska
Recenzja ksi ki „Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu
przedszkolnym” Bronis awy Stankiewicz.
Ksi ka ta zawiera nakre lon problematyk i pokazuje, jakie warunki
powinno stworzy przedszkole dla rozwoju twórczo ci zabawowej dziecka.
Wskazuje, jak twórczo ta wi e si z elementami sztuki teatralnej oraz w jaki
sposób przedszkole jest w stanie wykorzysta to dla zapocz tkowania
zainteresowa dzieci teatrem i pobudzenia ich zdolno ci ekspresyjnych.
Znajduj si w niej trzy g ówne dzia y:
1. Znaczenie zabaw w rozwoju dziecka.
2. Widowiska lalkowe jako integracja zaj i zabaw dzieci cych.
3. Przygotowanie nauczycielek przedszkoli do kierowania twórcz aktywno ci
dziecka.
43
Prze ledzenie tych zagadnie wymaga o prowadzenia wielokierunkowych
bada i stosowania ró norodnych metod. Chodzi o tu przede wszystkim
o zorientowanie si :
jakie warunki dla rozwoju zabaw zapewniaj dzieciom przedszkola;
jakie formy zabaw twórczych podejmuj dzieci samorzutnie
i jakie formy pracy stosuj nauczycielki dla wzbogacenia zabawowej
twórczo ci dziecka;
w jakiej mierze dziecko ucz szczaj ce do przedszkola jest w stanie
uchwyci przekazywane mu przez teatrzyki lalkowe tre ci i w jakich
formach potrafi je uzewn trzni .
Przeprowadzono szereg obserwacji, w których znajduj si
zarejestrowane „ ywe" reakcje osób czynnie lub biernie uczestnicz cych
w roztrz saniu spraw dotycz cych stosowanych form pracy nauczycielek
w rozwój zabawowej twórczo ci dziecka.
Znajduj si koncepcje wielu uczonych poruszaj cych ten temat, jak
K. Stanis awski, psycholog francuski M. Debesse'a, K.D. Uszy ski i wielu innych.
Umieszczone s równie opisane przyk ady charakteryzuj ce poszczególne grupy
zabaw inscenizowanych w ró nych grupach wiekowych.
Warto podkre li , e wszechstronno i bogactwo zabaw zale y nie tylko od
rzeczywisto ci, w której dziecko yje i rozwija si , ale i od tego, jakiej pomocy
udzielaj mu doro li.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]